Met als missie het realiseren van een circulair ecosysteem voor babyluiers, lanceert Woosh een eigen luier, geoptimaliseerd voor recyclage en met gerecycleerd materiaal. Dit sluit perfect aan bij de plannen van de bouw van een eigen recyclage- en R&D-centrum deze zomer in Brugge met als ultiem doel het sluiten van de luierketen. De Woosh-luier is van premium kwaliteit en werd ontworpen met het oog op het ontzorgen van de professionele zorgverlener in de kinderopvang.
Woosh wil de luier circulair maken. Dit vanuit de overtuiging dat niet de wegwerpluier zelf het probleem is, wel wat er al dan niet mee gebeurt na gebruik. Vandaag komen gebruikte luiers nog steeds bij het restafval terecht. In Europa alleen gaat het over ongeveer 33 miljard babyluiers per jaar, goed voor 6,7 miljoen ton afval (Cabrera and Garcia, 2019). In België maakt het aandeel gebruikte luiers jaarlijks 7,5% van het restafval uit (OVAM, 2022). Dit restafval verdwijnt op vandaag in de verbrandingsoven met een enorme impact op het milieu als gevolg.
Woosh wil de luier van de afvalberg redden door hun verantwoordelijkheid te nemen voor de luier die ze op de markt brengen. Om deze missie te realiseren, creëerde Woosh een uniek model gebaseerd op drie pijlers. Dankzij een efficiënte dienstverlening wordt het mogelijk de gebruikte luier brongescheiden op te halen, een unicum in België. Vervolgens wil Woosh dit luierafval duurzaam verwerken door middel van een eigen en uniek recyclageproces. En ten slotte werd de luier ontworpen om optimaal te recycleren en ontwikkelde Woosh samen met luierfabrikant Ontex een van de eerste luiers die gerecycleerde kunststof gebruikt binnenin de luier zonder afbreuk te doen aan de hoogste kwaliteitseisen en productveiligheid. Dit kadert binnen de gezamenlijke missie om luierrecyclage mogelijk te maken en zo de luierketen te sluiten.
Woosh bevestigde eerder al de bouw van een eigen recyclage- en R&D-centrum deze zomer. Na drie jaar onderzoek, ontwikkeling en hard werk achter de schermen zal de installatie vanaf het najaar van 2024 operationeel zijn om de opgehaalde luiers te recycleren.
Jeff STUBBE, co-founder & CEO Woosh: “De lancering van een eigen Woosh-luier, geoptimaliseerd voor recyclage, is een logische stap richting circulariteit voor babyluiers. Omdat we zowel de samenstelling van het product- als het verwerkingsproces in eigen handen hebben, kunnen we beide perfect op elkaar afstemmen. Volgens het “design for end-of-life” principe startten we bij het einde en hebben we een luier ontworpen met recyclage in gedachten waarbij onder andere het verschuiven richting mono-materialen een belangrijk gegeven is. We gebruiken zoveel mogelijk recycleerbare kunststoffen zoals polypropyleen en polyethyleen. Daarnaast vermijden we materialen zoals katoen, PLA en PET uit de luier die ons innovatief reclageproces kunnen verstoren.”
Maar daar stopt het niet. Woosh beperkt met de eigen Woosh-luier de impact op het milieu door 100% gerecycleerde kunststof te gebruiken voor de verpakking én voor de waterdichte binnenlaag van de luier. Zo vermijdt Woosh het gebruik van nieuwe grondstoffen voor de productie van deze luiers.
Annick De Poorter, Chief Innovation & Sustainability Officer van Ontex: “We zijn erg trots op de luier die we voor en met Woosh hebben ontworpen. In elk product dat we maken zoeken we naar manieren om onze impact op het milieu te verbeteren. Ook voor deze luier hebben we het ontwerp, de samenstelling en de verpakking zo uitgedacht dat er na recyclage nuttige grondstoffen overblijven voor nieuwe luiers en dat de luier ook betaalbaar blijft.”
Romiena DECOUTERE, COO Woosh: “Naast onze circulaire ambities, willen we uiteraard geen compromissen maken op het vlak van kwaliteit. Samen met Ontex, ontwikkelden we een luier die beantwoordt aan de hoogste kwaliteitsvereisten en de noden van de professionele zorgverlener in de kinderopvang. De luier doorstond verschillende professionele testen en heeft een bewezen performantie, zowel gedurende de dag alsook als nachtluier. Daarnaast bevat de luier geen parfum, geen lotion en geen schadelijke stoffen. Hij is veilig, dermatologisch getest, hypoallergeen en vervaardigd uit zachte materialen. De Woosh-luier wordt verdeeld binnen ons netwerk van kinderdagverblijven en onthaalouders die gebruik maken van de Woosh luierdienst, maar is ook voor het breed publiek beschikbaar via onze webshop.”
Daarnaast hield Woosh bij het ontwerp van de luier rekening met de specifieke behoeften en wensen van onze eindgebruiker, de professionele zorgverlener. Prominente maataanduiding, aangepaste verpakkingen en visuele kleurcodering zijn daar enkele voorbeelden van. De Woosh-luier draagt bij aan de dienstverlening waarbij Woosh focust op het ontzorgen van de kindbegeleiders. Het is geen geheim dat deze groep al voldoende onder druk staat. Woosh neemt alle zorgen weg rond de luiers en het luierafval binnen de kinderopvang waardoor er tijd vrij komt voor wat echt telt: de zorg voor de kleintjes. Iedere luiermaat kreeg ook een uniek ontwerp, geïnspireerd en gecreëerd door deze laatste die, “de wereld wat mooier inkleuren”.
Parallel hiermee pakt Woosh uit met een nieuw logo en nieuwe corporate branding, waarbij ze trouw blijven aan hun oorspronkelijke identiteit, maar die de dynamiek visualiseert van de organisatie en het merk. Een nieuw hoofdstuk dat symbool staat voor de mijlpalen die werden behaald binnen het realiseren van de missie en uitkijkend naar wat er nog in de pijplijn zit!
OVER WOOSH
Woosh vierde onlangs zijn 3-jarig bestaan en bestaat ondertussen uit een vijftienkoppig team gebaseerd in Gent met als missie om de luier circulair te maken. De luierdienst is in de eerste plaats gericht op kinderdagverblijven en onthaalouders waarbij ondertussen 700 locaties worden bediend in Vlaanderen, Brussel en Wallonië vanuit 5 logistieke hubs. Luierproducent Ontex steunt Woosh sinds hun oprichting. Naast het realiseren van luierrecylage in België verbergt Woosh zijn internationale ambities niet en streeft ernaar een gevestigde speler te worden in de EU binnen het domein van luierrecyclage.